2017. október 16., hétfő

Második teszt: Sós nasi

Szép napot Mindenkinek!

Második bejegyzésünk is elkészült, sós nasis kóstolásunk tapasztalatait osztjuk meg most veletek.


Múlt alkalommal italkóstolást mutattunk be, ezért most ételkóstolásra gondoltunk. A sós rágcsálnivalókat mindenki szereti, alapkellékek egy-egy kötetlenebb összejövetelen, bulikban, baráti találkozókon vagy akár az otthoni mozizáshoz. Ilyen alkalmakkor a nagy mennyiségben történő beszerzés is előfordulhat, és már csak ezért is érdemes lehet ezekből a termékekből a Tesco, Spar, Lidl vagy Penny Market saját gyártmányú ropogtatnivalóit választani.

Először is lássuk ismét összefoglaló táblázatunkat, ahol most a következő szempontok szerint értékeltünk: íz / fűszerezés (só), állag, forma és szín, ár, kiszerelés, design, csomagolás (újrahasznosíthatóság) és persze a + pont. Kicsit nehezebb dolgunk van most az összehasonlításnál, ugyanis volt ropi, sós keksz, és snack mix is, épp ezért inkább a két sós kekszet, és a snack mix sós kekszét (Tesco - Lidl - Penny snack mix), illetve a ropit és a snack mix perecét (Spar - Penny snack mix) hasonlítjuk össze egymással, de ennek ellenére is megpróbálunk kialakítani majd egy végső sorrendet.

A sós nasik összehasonlításának összefoglaló táblázata (kattints a képre a nagyobb méretért!)

Íz szempontjából a Tesco termékén kívül mindegyik sós rágcsálnivalóval meg voltunk elégedve. A Tesco saját márkás nasija ugyanis nagyon íztelen volt, egynél többet egyikünk sem tudott enni. Ugyanakkor emiatt a natúr íz miatt esetleg más ételekkel kiegészítve megfelelő lehet, például valamilyen krémsajttal, vagy felvágottal, esetleg zöldséggel kiegészítve. A Penny Market snack mixe, ami talán mind a négyünknek a legjobban ízlett. Igaz, hogy a sós kréker egyáltalán nem volt sós, de ennek ellenére éreztünk benne valami plusz ízt, ami a kevés só ellenére sokkal finomabb volt, mint a Tesco vagy a Lidl sós keksze. Ha a snack mix perecét összehasonlítjuk a Spar-os ropival, ott is elmondható, hogy a ropival teljesen meg vagyunk elégedve a sós fűszerezést és a ropogósságot nézve, de mégis a snack mixes perec mindegyikünknél első helyen állt. Viszont egy Lidl és Tesco-s keksz összehasonlításnál mindenképp a Lidl volt a befutó, nemcsak az íz, hanem az állag miatt is, sokkal roppanósabb volt. Persze ez annak is köszönhető, hogy sokkal jobban meg is volt sütve, hiszen amint az alábbi képen látható, a Tesco-s keksz sokkal világosabb.


Ha már a formánál és a színnél tartunk, szerintem mindenkinek elsőre feltűnt, hogy a két sós keksz egyértelműen a hazánkban márkavezető TUC kekszre hasonlít, ha más miatt nem is, de itt a Tesco-s keksz talán szimpatikusabb a világosabb színe miatt. De nemcsak forma, hanem a design is egyértelműen a TUC márka sós kekszének színeit hozza, láthatjátok is az alábbi képen, hogy ugyanaz a sárga csomagolás, sőt a Lidl-is keksz esetében még a 100 g-os kiszerelés is stimmel.


A forma mellett a legegyedibb design-ja is a Tesco-s keksznek van, majd ezt követi a Lidl és végül a Spar a hagyományos S-budget csomagolással és a Penny saját színeivel ellátott sós mixe.

Viszont a 180 g-os kiszerelés talán nem a legszerencsésebb a Tesco-s keksz esetén, hiszen ahogy fentebb már kifejtettük, az íze nem nyerte el a tetszésünket, ezért valószínűleg nálunk nem fogyna el egyhamar. Kiszerelés szempontjából a Penny Market nálunk + pontot is kapott, hiszen ez a fajta tagolt kiszerelés egy snack mix esetén a legjobb, mivel így sokkal könnyebben juthatunk kedvenc formánkhoz/ízünkhöz. Valószínűleg ez a tagolt, keményebb műanyag borítású csomagolás a ropiknál sem lenne utolsó szempont, hiszen, mint ahogy a Spar-os ropinál is látható, ebben a sima műanyag zacskóba, ha már kevés van, nagyon könnyen apró darabokra törnek a pálcikák, amit nem túl nagy élvezet egyesével megeszegetni. Itt egy pozitív példa a Chio, mely a különböző ízesítésű ropikat és mixeket, a Penny Market snack mixéhez hasonló csomagolásban árulják. Szemléltetésnek itt van két Chio termék:

Ár/érték arányban talán a Spar és Penny Market sós ropogtatnivalója áll az első helyen, de ha azt nézzük, hogy az ugyanolyan 100 g-os sós TUC keksz 230 Ft körül mozog, akkor a Lidl 140 Ft-os sós keksze is megéri az árát.

Sajnos most nem mondható el mind a négy termékünkről, hogy valamilyen környezetvédelmi szemponthoz is hozzájárul a csomagolása alapján, ugyanis a Tesco és a Spar nasija esetében sem találtunk erre utaló jelet a csomagoláson, viszont a Penny Market és a Lidl műanyag csomagolása is újrahasznosítható. Az erre utaló szimbólum mindkét üzlet esetén a következő:

Ez pedig azt jelenti, hogy mindkét műanyag zacskós csomagolás biztonságos műanyag, ugyanis a 2-es, 4-es és 5-ös számmal jelölt csomagolások, azaz a polietilén és polipropilén alapanyagokról a kutatások döntő többsége azt mutatta ki, hogy ezeket használva nem jutnak rákkeltő és a hormonháztartást károsan befolyásoló anyagok az élelmiszerekbe. (Forrás: X

Érdekességnek és további szempontnak ismét kiírtuk a tápértéktáblázatok és összetevők listáját:




A tápértéktáblázatnál ami érdekes lehet, hogy annak ellenére, hogy elvileg ugyanannyi só van a két sós kekszünkben, mégis a Lidl termékét sokkal sósabbnak éreztük, az íztelen Tesco-s kekszhez képest. A másik érdekesség, hogy se a perecet, se a sós krékert nem éreztük elég sósnak a Penny esetében, mégis abban van a második legtöbb só, első helyen pedig a Spar-os ropi áll ebben a táblázatban.


Összetevőknél, ha valaki nagyon belemélyed, láthatja, hogy többnyire ugyanazok az alapanyagok találhatóak meg a termékekben. A ropi esetében érdekes lehet a fényező anyag, ami rögtön fel is tűnt egyébként a kóstolásnál, hogy nem olyan matt, mint a perec. Illetve megint csak a Penny-t kell kiemelnünk, hiszen ismét néhány alapanyagon meglepődtünk (pl. joghurt), de ha azt is figyelembe vesszük, hogy a sós kréker és perec mellett, a hagyományos mákos kréker is jelen volt, lehet nem csoda, hogy ilyen hosszú az összetevők listája. A Tesconál pedig abszolút pozitívum, hogy felhívja a csomagoláson a figyelmet az allergén anyagokra a glutén mellett.

Összességében megint csak nehéz egyet kiemelni és sorrendet létrehozni, mert mindegyikben van valamilyen pozitívum, ami miatt érdemes beszerezni. A Tesconál elcsábít a design, ropinál a nagy kiszerelés, Lidl-nél az, hogy olcsó és megszólalásig hasonlít a TUC kekszre. Ha összességében nézzük, akkor most a legtöbb szempont (íz, forma, ár, kiszerelés, csomagolás) alapján nálunk a narancsleves utolsó helyezettből első helyezett lett a Penny Market sós mixe, második a Spar ropija, aztán követi a Lidl sós keksze és végül a Tesco saját gyártmányú keksze.


Ha lemaradtatok volna narancsleves bejegyzésünkről, akkor a következő linken bővebben is tájékozódhatok első terméktesztünkről! Első teszt: Narancslevek

Hamarosan ice teás kóstolásunk eredményeit is feltöltjük, de addig is véleményezzetek bennünket, illetve már Facebook-oldalunk is elérhető, ahol fel tudjátok velünk venni a kapcsolatot, valamint ha tetszik a bejegyzés a lájkokat, és a további megosztásokat is örömmel vesszük. Itt érhetitek el Facebook oldalunkat!


Aliz, Fanni, Réka, Reni

1 megjegyzés: