2017. október 6., péntek

Első teszt: Narancslevek

Szép napot Mindenkinek!

Elkészült végre legelső termékértékeléssel foglalkozó bejegyzésünk, mely narancslé-kóstolásunk tapasztalatait mutatja be.


Most már eléggé érezhetjük, hogy beköszöntött az ősz, és ezzel együtt a náthaszezon is. Ilyenkor persze igyekszünk minél több folyadékot, főleg teát inni, de ne feledkezzünk meg a mindennapi C-vitamin bevitelről se, ami megfázáskor még fontosabb teendő. Rengeteg C-vitamint a citrusfélékben találunk, például a narancsban is. Ezért is választottuk első terméktesztünkhöz a narancslevet. Ha az egészség mellett szem előtt tartjuk a jó ízt és a kedvező árat is, most tőlünk megtudhatja a kedves érdeklődő, melyik saját márkás narancslevet ajánljuk választani idén ősszel.

A Tesco, Lidl, Spar és a Penny Market narancsleveit versenyeztettük meg elsősorban az íz, ár, szín, sűrűség, összetevők, design, csomagolás, kiszerelés és egyéb szempontok alapján. Először is egy összesített táblázatban mutatjuk be eredményeinket:

A kóstolás eredményét összefoglaló táblázat (nagyobb méretért kattints a képre!)

A táblázat utolsó oszlopában látható, hogy kóstolás után megnéztük az egyes szempontok esetén, melyik termék kiemelkedő, és az lenne a „Kósty-féle” narancslé, a számunkra tökéletes saját márkás narancslé, ami adott szempont esetén a legjobb.

Íz, szín és sűrűség alapján nálunk az abszolút favorit a Spar és a Tesco narancsleve. A sűrűség és szín megállapítását néhány képpel is alá tudjuk itt támasztani, reméljük, valamennyire a képek is át tudják adni a táblázatban leírtakat.


Ami ezek után rögtön szembetűnő lehet, hogy a négy termék közül, csupán a Penny Market narancsleve 25 %-os. Itt érdemes is megjegyezni, hogy az összes többi Penny által forgalmazott narancslé 100%-os, csak a saját gyártmánya nem, számunkra ismeretlen okból.

Következő sorban látható az ár – és igen, ez nem elírás –, a Tesco narancsleve bizony 450 Ft 1 literes kiszerelésben, ugyanis a Tesco azon üzletek közé tartozik, amely a saját márkás termékeit olcsó és prémium változatban is árulja. Ez már a külső csomagoláson is megmutatkozik egyébként, hiszen a Lidl-is mellett, ennek a terméknek még a legkiemelkedőbb a design-ja.

Jelen esetben a környezetvédelmi szempont mindenképpen a csomagolás miatt fontos. Szerencsére mind a négy termékről elmondható, hogy újrahasznosítható a doboza, ugyanakkor a Spar és Lidl esetében, egyéb plusz környezetvédelmi szempontok is fel vannak tüntetve a csomagoláson, melyek a táblázatban leírtakat jelentik.

A különböző szempontok alapján a Spar és a Tesco nyerte ezt a versenyt, habár akit jobban érdekel esetleg az újrahasznosítás és a környezetvédelem, az láthatja, hogy ebben a Lidl által csomagolt narancslé vezet. Bár a Penny Market esetében praktikus a 2 dl-es kiszerelés és a legolcsóbb is, mégis érdekes, hogy ugyan van többféle narancslé is a Pennyben 1 literes kiszerelésben, de a kizárólag saját gyártmányú narancsléből csak a 3×2 dl-es kiszerelés. Míg a szintén saját gyártmányú alma/szőlő/körtelé esetében viszont volt 1 literes termék is. Leszűrhető a táblázatból az is, hogy a Penny-narancslé a többi szempont alapján sincs fent a dobogón, ami a tápértéktáblázatból és az összetevőkből is egyértelműen látszik:



Míg a Spar-os narancslé vegán, addig a Tesco (saját prémium márkás) narancsleve nemcsak frissen facsart, és épp ezért rostokat is tartalmaz, hanem ez az egyetlen a négy közül, melynél a C-Vitamin mennyisége is fel van tüntetve. Ez egyébként olyan márkáknál, mint a Hohes C, a Hey-Ho, a Cappy, vagy a Happy Day, mindig leolvasható a csomagolásról. Kiemelendő még, hogy a Tesco narancslevén kívül mindegyik sűrítményből készült, ami azt jelenti, hogy ugyan szintén egészségesnek mondhatók, de sajnos a sűrítés során mindenképpen számolni lehet vitaminveszteséggel. Akit a pontos eljárás érdekel, annak ajánljuk a következő cikket: Gyümölcslevek. Hogyan készülnek, mennyire egészségesek? 

A gyümölcslevekről egyébként azt is érdemes tudni, hogy szakmai szempontból, összetétele alapján, és az érvényes jogszabályok alapján is három csoportot lehet megkülönböztetni:
  • 100 %-os gyümölcslé, ami nem tartalmaz hozzáadott cukrot, étkezési savakat, egyéb adalékokat csak, ami a gyümölcsben van.
  • Gyümölcs nektárok, amelyek a gyümölcstől függően 25-50 % gyümölcslevet tartalmaznak, itt azonban megengedett a cukor, a természetes és természetazonos aromák, a színezékek, az állományjavítók, az étkezési savak hatályos előírások szerint, de tartósítószereket ezek sem tartalmazhatnak.
  • Gyümölcs italok, amelyek 25 %-nál kevesebb, de 12%-nál nem kevesebb gyümölcslevet tartalmaznak, illetve a nektároknál felsorolt adalékanyagokat e termékek is tartalmazzák, ezen kívül tartósítószerek hozzáadása is megengedett.
Az első két termékcsoport előállítását, összetételét uniós jogszabály határozza meg: Az Európai Parlament és Tanács 2012/12/EU irányelve a gyümölcslevekről és egyes hasonló termékekről. A harmadik kategória előállítását nem szabályozza kötelező jogszabály, de a címkén feltüntethető jelölést, a termék megnevezését és összetételét az általános jelölési rendelet, illetve a Gyümölcsitalok és üdítőitalok jelölési útmutatója írja elő. (Források: X,X)

Érdekes még az összetevők listája is, legalábbis a Penny-s termék esetén. Míg a másik három narancslé 100%-os volta miatt mást nem tartalmaz, addig a 25%-os narancslé számunkra olyan ismeretlen összetevőket is tartalmaz, mint például a xantángumit, amit az élelmiszeriparban sűrítőanyagként és stabilizálószerként, E415 néven alkalmazzák.

Összességében, aki a legjobb ár/érték arány alapján szeretne vásárolni saját márkás narancslevet és a környezetvédelmi és egyéb szempontok is foglalkoztatnak (vegán életmód), annak a Spar-os vagy a Lidl-is narancslevet ajánljuk, akit abszolút az olcsó termékek motiválnak és a kis kiszerelés, a Penny narancslé megfelelő lehet számukra, viszont akinek fontos az íz és az összetevők mindenképpen a Tesco saját prémium narancslevét válasszák, ha az ár nem akadály, és a minőség mindenek előtt áll.

Ha mégis egy sorrendet kellene kialakítani, akkor nálunk első helyezett a Tesco narancsleve lett, azt követi a Spar majd a Lidl, melyek egy erős átlagkategóriát képviselnek, végül pedig a Penny Market saját narancsleve. 

Képekben így néz ki a sorrend:

Várjuk az észrevételeket és kommenteket, véleményeket! Kövessetek bennünket Facebookon és Instagramon is! Következő bejegyzésünkben a sós nasikkal kapcsolatos tapasztalatainkat olvashatjátok hamarosan.


Aliz, Fanni, Reni, Réka.

2 megjegyzés:

  1. A Tescoban lehet kapni 100%-os narancslevet, amely gyümölcshúst is tartalmaz. Nem a legolcsóbb, de még így is olcsóbb, mint a márkásabb társai, és nagyon finom is. Nálam ez a favorit, kóstoljátok majd meg.

    VálaszTörlés