2017. október 29., vasárnap

Negyedik teszt: Csokoládé


Üdv újra nálunk!

Ahogy tehát ígértük, máris belevágunk eddigi legkellemesebb terméktesztünk eredményeibe, ami nem is lehetne mással kapcsolatos, mint a csokikóstolással. Bár most a sima tejcsokinál maradtunk, későbbiekben érdemes lehet megnéznünk, hogy melyik üzlet milyen ízesítésű saját márkás terméket forgalmaz, illetve természetesen az azonos ízesítést összehasonlítani, hiszen úgy gondoljunk sokan vannak hozzánk hasonlóan azon az állásponton, hogy a csokiból sose lehet elég. 😊 

A Penny, Lidl, Spar és Tesco termékei egy képen.
Kattints a képre!

Saját márkás tejcsokikóstolásunk szempontjai a Tesco, Spar, Penny, Lidl esetében ezúttal az íz, állag, forma/szín, kakaótartalom, ár, kiszerelés, design, a csomagolás újrahasznosíthatósága és persze a plusz pontok voltak.


Összefoglaló táblázat.
Kattints a képre!

Kicsit negatívan álltunk az ice tea utáni első kóstolásunkhoz, ugyanis ahogy már korábban kifejtettük, legutóbb nem igazán voltunk elégedettek egyik üzlet saját márkájával sem. Azonban a táblás csokik esetében mindegyik termék ízre jobb volt, mint amit akár az ár vagy a csomagolása alapján vártunk.

Az abszolút befutó nálunk a Lidl Fin Carré nevezetű tejcsokija. Elsőre az íze valamilyen márkás csokihoz hasonlított, így szóba került a Tibi vagy a Milka neve is. Nagyon finom volt, nagyon etette magát, olyan igazi olvadós tejcsoki benyomását keltette. Kicsit talán édesebb volt, mint például egy sima Milka tejcsoki. Persze a többi csokiból se maradt túl sok a kóstolás végére. Összességében a másik három tejcsokira azt lehet mondani, hogy kicsit töményebb, mint a Lidl-csoki, illetve mindegyiknek volt egy kis mogyorós/nugátkrémes utóíze. Talán a Tesco csokija volt az, ami a legkevésbé nyerte el a tetszésünket most íz alapján.

A Lidl saját márkás tejcsokoládéja.
Kattints a képre!

Az állagot tekintve, ami egy sima tejcsokinál elengedhetetlen szempont, a Lidl mellett a Penny terméke is felkerült az első helyre, ugyanis mindkét csoki nagyon lágy és elég olvadós. A Penny csokija talán még lágyabb is volt egy fokkal a Milka lágyságára emlékeztető Fin Carré csokihoz képest.

A négy saját márkás termék.
Kattints a képre!

Forma alatt azt értjük most, hogy mekkora/mennyi kockát tudunk törni egy sorból. Nálunk azért megint a Lidl nyert (bár ez apróság csupán), mert itt egy sorban 4 kisebb kocka volt, és ha valaki nem szeretne akkora kockát enni mint, ami 3 nagyobb kocka esetén van, akkor ez jobb megoldás. A szín is hozzájárulhat ahhoz, hogy éppen a felbontott táblacsokinkat megkívánjuk-e vagy sem, és ebben a versenyben is a Lidl terméke nyert nálunk.

Balról jobbra, Lidl, Penny, Spar, Tesco csokoládék.
Kattints a képre!

Bár a szín alapján azt gondolná az ember, hogy amelyik csoki sötétebb, abban van több kakaó. De ahogy általában jellemző a táblás tejcsokikra, most is legalább 30% kakaótartalommal rendelkezik mindegyik termék (Sparnál volt egyedül feltüntetve a tej mennyisége is). Persze felmerül a kérdés, hogy miért megint a Lidl-t hoztuk ki győztesnek? Nos azért, mert a Lidl csokijának kakaótartalmának 10%-a fenntartható kakaótermesztésből származik. Az UTZ Certified, aminek pecsétje jelen is van ezen a terméken, a világ egyik legnagyobb kakaó és kávétermesztéssel kapcsolatos fenntarthatósági programja. A Lidl célja egyébként globálisan, hogy 2020-ra az összes Fin Carré márkájú csokijuk csak fenntartható kakaótermesztésből származó kakaót tartalmazzon. Akit részletesebben érdekel ez a program, az alábbi linken tájékozódhat róla: Ismerd meg a címkéket: UTZ Certified

Lidl UTZ minősítése!
Kattints a képre!

Ár alapján nehéz most megítélni a nyertest. Ha azt nézzük, hogy mindegyik finom volt, akkor a legolcsóbb, Penny-s csoki nyert. Másrészről viszont a legjobb minőségű csoki nem a legdrágább, ezért talán a Lidl mellett a Spar-os csoki is megéri a maga 180-180 Ft-ját, tekintve, hogy például egy ugyanolyan táblás Milka vagy a 90 g-os Tibi csoki 300, illetve 280 Ft körül alakul.

A Lidl-Spar és Penny-Tesco párosítások.
Kattints a képre!

Design szempontjából amire érdemesebb részletesen kitérni, hogy a Tesco-Penny és a Spar-Lidl termékek csomagolása hasonló. Az előbbinél a régi, hagyományos, táblás csokikra jellemző alumínium és fényes papír csomagolás jellemző, míg az utóbbi kettőre a modernebb, fényes, praktikusan visszazárható műanyagcsomagolás. Amire pedig felhívnánk a figyelmet, hogy a Spar esetében nem a tipikus Budget külsőre esett most a választás. A Tesco esetében viszont a Value design az olcsóságot tükrözi, ami elég ellentmondásos, hiszen a négy közül ez volt a legdrágább saját márkás táblás tejcsoki. Alapvetően a legszebb design versenyt nálunk a Lidl-Spar páros nyerte most. (A Tesco-Penny páros esetében a csokikockák mintája is megegyezik egyébként.)

Ha már a csomagolást megemlítettük, megint csak beszélnünk kell az újrahasznosíthatóság kérdésköréről. A Penny és Lidl esetében a megfelelő újrahasznosítással kapcsolatos jelzések fel is vannak tüntetve, a Spar esetében pedig ismét, ahogy a saját narancslevénél is, a Zöld Pont védjegy jelenik meg, ami annyit tesz, hogy az üzlet hulladékkezelése a jogszabályoknak megfelelően történik. Igen furcsa, hogy míg a Tesco Value-s ice teánál megjelent az újrahasznosíthatóság szempontja, addig a saját Value-s csokinál semmiféle újrahasznosítással kapcsolatos megjelölés nincsen feltüntetve.
Zöld pont. Kattints a képre!


A plusz pont szempontunknál, mint ahogy eddig is, esélyt adunk azoknak a termékeknek, amik a többi szempontnál nem voltak kiemelkedőek. Például, hogy a Tesco és a Spar esetében pirossal/vastagon ki vannak emelve az allergén anyagok, ami egy csoki esetében a glutén vagy a mogyoró/diófélék lehetnek. A Lidl-nél még egyszer érdemes megemlíteni, hogy a márkán belül megjelenik az üzlet társadalmi felelősségvállalási tevékenysége a fenntartható kakaótermesztés kapcsán. A Penny-nél tekintve, hogy eddigi kóstolásoknál nem volt kiemelkedő, most plusz pont, hogy olcsósága ellenére az íze és az állaga se utolsó.

Azoknak az olvasóknak ajánljuk a tápértéktáblázatok analizálását, akik próbálnak vigyázni alakjukra. Az első és legfontosabb üzenet számukra, hogy a legkisebb kalóriabevitelt a Lidl csokijával érik el, míg a Spar csokijával tudnak a legjobban bűnbe esni.

A termékek összetevői.
Kattints a képre!

Ma hivatalosan az számít tejcsokoládénak, amelynek kakaótartalma legalább 25%, tejport minimum 14%-ban tartalmaz, ezen kívül pedig cukrot és kakaóvajat is. Bár a tej mennyiségével nem vagyunk tisztában mindegyik csoki esetén, de az első és az utolsó feltételek teljesülnek a saját márkás csokikra. Akinek nincs kedve belemélyedni az összetevőkbe, annak annyit érdemes tudni, hogy mindegyikbe többnyire ugyanazok az összetevők, az emulgálószerektől (szója), az aromán át, a mogyoró és diófélékig. Amit érdemes kiemelni, hogy egyedül a Lidl csokija tartalmaz sovány tejport, míg a többi termékben zsíros/teljes tejpor található, ami esetleg a magasabb kalóriaértéket magyarázhatja.

Egyértelműen, minden szempont szerint első nálunk a Lidl Fin Carré nevű saját márkás táblás tejcsokija, ezt követi a szokásos második helyezett Spar, csupán csak az íz szempontjából előzte meg a harmadik helyezett, olcsóságban első Penny Marketet, és a Tesco a sós nasis kóstolás eredményét hozza utolsó helyezettként (úgy látszik a Tesco termékek elég szélsőségesek, ugyanis nálunk vagy a legjobb, vagy az utolsó helyezett).



Néhány napon belül jön gumicukros bejegyzésünk, addig is írjatok nekünk Facebookon vagy itt megjegyzést, ugyanis egyelőre nincs konkrét ötletünk a következő, őszi szünet utáni terméktesztünkhöz. Szívesen fogadnánk a javaslataitokat!


Aliz, Fanni, Réka, Reni

3 megjegyzés:

  1. Én egy kicsit laktózérzékeny vagyok. Jó lenne, ha tudnátok olyan termékeket is kóstolni, amelyek mentesek. Manapság nagyon sok embernél felfedeztek ételallergiát, sok ilyen termék is van az üzletekben. Tudnátok arról cikket írni esetleg, hogy melyik cég mennyire fektet nagy hangsúlyt a mentes termékekre, akár laktóz (vagy tejfehérje), akár glutén esetén. Szerintem sokakat érdekelne.

    Tetszik a blog, alaposak vagytok, a barátom is olvassa a cikkeiteket. Csak így tovább! :)

    VálaszTörlés
  2. Szia! Köszönjük a javaslatot és a dicséretet :) . És igen tervezünk ezen a vonalon is bejegyzéseket készíteni. Nemsokára vakteszt keretében laktóz/laktózmentes termékeket fogunk kóstoltatni, vagy esetleg cukros/cukormentes termékeket.

    VálaszTörlés
  3. Szuper! Már nagyon várom!

    VálaszTörlés